torsdag 10 oktober 2013

That screen!

Det är mycket som jag gillar med min LG G2. Men det som jag tycker om allra bäst är batteritiden och skärmen. Jag har redan tjatat mycket om G2s enastående batteri och tänker inte fortsätta med det ännu mer. Men jag har ännu inte skrivit så mycket om varför jag gillar skärmen så pass mycket. Varför gör jag det då?

Well, jag tycker helt enkelt att den är toppen i alla avseenden som i mina ögon är relevanta för en mobilskärm: storlek, skärpa, färgåtergivning, kontrast, ljusstyrka, läsbarhet utomhus, ytkänsla/ytbehandling. Jag ska nu gå igenom alla dessa punkter.

Storlek (Betyg 10/10)

LG G2 har en underbar stor skärm på 5,2 tum som befinner sig i en telefon som inte är större än konkurrenternas 5-tummare. Skärmens storlek underlättar multitasking, multimedia-användande och produktivitet väldigt mycket. Just för dessa ändamål skulle man kanske kunna önska sig en ännu större skärm, men då skulle hanterbarheten bli lidande. Telefoner i den s.k. phablet-klassen (t ex Samsung Galaxy Note) kan inte verkligen användas med en hand och de brukar kännas otympliga. G2an sticker ut med en perfekt balans mellan skärmstorlek och hanterbarhet.

Skärpa (Betyg 10/10)

LG G2 har en IPS LCD-display med en Full-HD-upplösning. Det är en äkta RGB Full-HD-display som vi talar om - till skillnad från de s.k. Pentile-displays som används av det andra stora koreanska elektronik-företaget. Skillnaden märks! Oavsett om det handlar om webbsidor, e-böcker, bilder eller något annat, allt framställs knivskarp. Det är omöjligt att urskilja enskilda pixlar. Om man t ex läsar en tidskrift på nätet så skulle man nästan kunna tro att man har en äkta tryckt tidskrift framför sig. De nyaste Pentile-skärmarna som t ex används på Galaxy S4 eller Galaxy Note 3 är också mycket skarpa, men framförallt ljusa färger ser fortfarande lite, lite gryniga ut på dessa skärmar. LG G2 har inte samma problem.

Färgåtergivning (10/10)

G2an har en LCD-display med intensiva färger som samtidigt känns mycket naturliga. Färgerna är inte på något sätt urvattnade (som de är på många andra LCD-skärmar). Inte heller plågas man av överdrivna översaturerade färger som är ett kännetecken av AMOLED-skärmar (t ex på S4 och Note 3). Aldrig tidigare har jag sett så vackra naturliga färger på en mobilskärm!

Kontrast (9,5/10)

Kontrasten är mycket hög, vilket gör att man med glädje kan läsa e-böcker eller websidor under en längre tid utan att ögonen plågas. Här är vitt verkligen vitt och inte någon märklig gul-vit eller röd-vit variant (vilket brukar vara ett problem med AMOLED-skärmar). Även svärtan är mycket, mycket bra. Men den kan inte helt hundraprocentigt mäta sig med den fullständiga svärtan som AMOLED-skärmar levererar.

Ljusstyrka (9,5/10)

Ljusstyrkan är mycket hög, men jag har sett ännu högre ljusstyrka (t ex på HTC One). Den automatiska ljusstyrke-regleringen fungerar mycket bra i mina ögon. Jag har läst att en del recensenter stör sig på att den anpassar sig för långsamt till ändrade ljusförhållanden. Själv tycker jag att det är en bra feature att den inte reagerar på varje lilla skiftning av ljusförhållandena. Det kan störa mig ganska mycket om ljusstyrkan justeras hela tiden. Om jag går från ett ljust till ett mörkt rum så vill jag så klart att ljusstyrkan anpassas. Men det stör mig inte om det tar en sekund. Bättre det än att utsättas för ett ständigt flimrande för varenda skugga som faller på skärmen under en bråkdel av en sekund.

Läsbarhet utomhus (10/10)

Förra veckan använde jag skärmen en del under direkt solljus och i denna situation var det inte något som helst problem att kunna se allt som skärmen visade på ett klart och tydligt sätt. Detta hade aldrig varit möjligt med min gamla S4 som var nästan oanvändbar utomhus på soliga dagar. Att läsbarheten av G2s skärm är så pass bra beror dels på dess höga ljusstyrka. Men det har också att göra med att det praktiskt inte finns något mellanrum mellan display och glaset och att själva glaset är väldigt tunn. Allt detta gör att skärmen reflekterar ljuset väldigt lite.

Ytkänsla/ytbehandling (9,5/10)

Det är en härligt len känsla att navigera med fingret över skärmen. Så är det inte med alla mobilskärmar. Det känns t ex ofta ganska "sticky" att röra fingret över Sonys skärmglas. Det finns också en s.k. oleophobisk beläggning på skärmen, vilken gör att fingeravtryck inte fästar så lätt på glaset resp. att man kan ta bort de väldigt lätt. Jag tycker att G2s oleophobiska ytbehandling fungerar precis lika bra som den som finns på S4 och HTC One, men jag skulle önska mig att mobiltelefon-industrin skulle kunna utveckla ännu mer fettresistenta skärmar.

Helhetsintryck (10/10)

LG G2s skärm är underbar att titta på. Den presterar utmärkt i alla tänkbara situationer och får mycket höga betyg i alla kategorier. För mig är den den bästa mobilskärmen som finns på marknaden i dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar