fredag 4 oktober 2013

En mobiltelefon som är en mobil telefon

Vitsen med mobiltelefoner är att de just är mobila, dvs. att man kan ha de med sig och röra sig fritt med dem utan att behöva vara kopplad till något stationärt nät.

Nutidens mobiltelefoner lyckas väldigt bra med att vara oberoende från stationära datanätverk. Men samtidigt gör de detta bara under en mycket begränsad tid. Allt för ofta händer det att batteriet tar slut - och då är mobiltelefonen inte längre mobil. Den förvandlas till en stationär telefon när och så länge den behöver kopplas till elnätet för att laddas.

Självklart gäller detta också för LG G2. Dess batteri tar också slut någon gång när man plågar den riktigt mycket och länge.

Men G2s ovanligt goda batterikapacitet innebär ändå att man i praktiken kommer väldigt nära idealet av en sann mobil telefon. 

Med min G2 känner jag att jag aldrig behöver anpassa mitt mobilanvändande efter batteriets begränsningar. Jag behöver inte längre stirra på den där batteriindikatorn. Jag kan bara använda G2an så mycket jag vill och  vet att den kommer att klara sig utan att den behöver vända hem till laddaren i förtid.

Först när dagen är slut och när jag oftast ändå har mycket batteri kvar vill jag lägga den på laddning. Efter en mycket kort laddningstid som aldrig tar längre än två timmar kan jag lita på att jag även nästa dag kommer att ha en mobil med mig som just är mobil.

(I bilden nedan finns lite batteristatistik från idag. Den talar för sig själv, tycker jag. Ljusstyrkan var 50 %, auto; Wifi användes ganska lite; synk var på)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar