måndag 14 oktober 2013

Strålande i dagsljus och helt okay i mörker

Det är svårt att testa kameror. Det som krävs för ett vettig kameratest är att man undersöker hur kameran presterar under väldigt olika förhållanden och hur den gör det med olika inställningar. Jag vill här ändå försöka mig på en bedömning av LG G2s kamera trots att det finns en påtaglig risk att det som jag skriver blir mycket subjektivt. Det som jag tycker är en bra bild kan någon annan anse som medioker. Mina inställningar när jag tog bilderna har varit mina egna val och någon annan skulle ha gjort andra val. Innan jag skriver om mina tankar om G2s kamera vill jag säga någonting om hur jag generellt ser på mobilkameror, vad är viktig för mig och vad för mina ändamål är ganska oväsentligt.


Min syn på mobilkameror

Jag är på inget sätt en särskild avancerad fotograf. Jag vet att det finns många avancerade funktioner i dagens mobilkameror, men jag bryr mig inte så mycket om dem. Jag vet att det finns en funktion för panoramabilder, men jag är inte intresserad av att göra sådana fotografier med en mobilkamera. Jag vet också att det finns en HDR-funktion, men jag vill helst inte använda den då jag tycker att HDR-bilder ser onaturliga ut (oavsett vilken kamera man använder). Med en mobilkamera föredrar jag att använda normal-läget så mycket som möjligt. Det händer ibland att jag använder mig av de lägen som LG kallar för ’Natt’ och ’Ögonblickfångst’, men i övrigt är jag inte intresserad av att ändra kamera-läget. Det händer också bara mycket sällan att jag själv ändrar ISO, ljusstyrka eller vitbalans. Inte heller vill jag manipulera bilder med särskilda färgeffekter. Jag använder mig ofta av manuellt fokus, men i övrigt låter jag inställningarna helst vara kvar på ’Auto’ och som bildstorlek använder jag alltid ’W10M’, vilket ger mig den högst möjliga upplösningen i 16:9-format. Jag förstår att det finns många som vill justera sin mobilkamera mer än så. Men för mig är en mobilkamera först och främst till för att göra några snabba spontana bilder. Om jag i förväg planerar att fotografera någonting så väljer jag hellre vår familjs stora Nikon-kamera. Det är alltså med den filosofin i bakgrunden som jag har testat LG G2s kamera och det är ur den synvinkeln som jag bedömer den. Jag har brutit ner mitt test i fem delar: kamera-appen, stillbilder i dagsljus, stillbilder i mörker, frontkameran, videokameran.


Kamera-appen (10/10)

LGs kamera-app påminner väldigt mycket om Samsungs utmärkta dito som t.ex. används i S4 – och detta tycker jag är en bra sak. Kamera-appen öppnas på under en sekund, den är mycket intuitiv, man hittar lätt de inställningarna som man letar efter trots att det finns väldigt många saker som man kan justera. Det är också lätt att välja olika kamera-lägen om man nu vill göra det. Kort och gott LGs kamera-app uppfyller alla mina önskemål. Ett extra plus förtjänar LG också för att det är lätt att både starta kamera-appen och att faktiskt ta bilder i och med att man kan använda hårdvaruknapparna på baksidan för detta ändamål. Det funkar i grunden lika smidigt som om man hade en dedikerad kameraknapp.


Stillbilder i dagsljus (10/10)

G2s kamera levererar utmärkta bilder i dagsljus – både utomhus och inomhus. Det finns mycket detalj i bilderna och färgmättnaden brukar bli härligt lagom. Fotografierna brukar bli skarpa och naturliga under icke-mörka förhållanden. Särskilt imponerad är jag över den underbara responsiviteten av kameran. Kameran fokuserar väldigt snabbt – oavsett om man väljer auto-fokus eller om man fokuserar manuellt. Lika snabbt tar den ett fotografi när man trycker på kameraknappen. Att det går så pass snabbt att ta bilder är särskild givande när man vill fota rörande objekt . För mig är det t ex viktigt att jag kan fånga in mina barn på bild när de gör något galet. Detta fixar G2s kamera på ett utmärkt sätt (förutsatt att det inte är mörkt). I just sådana situationer hjälper det också väldigt mycket att G2s kamera är utrustad med Optical image stabilization (OiS). OiS gör bl a att man kan ta skarpa bilder även om man skakar lite grann med handen, vilket jag brukar göra rätt så ofta. Kort och gott under ljusa förhållanden blir mina mobilbilder med LG G2 helt strålande. Jag får då till och med resultat som är ännu bättre än S4ans. S4 brukar ju anses ha en helt lysande mobilkamera och det är verkligen en bedrift att LG G2s kamera slår den. Den gör det iaf så länge man inte använder den i mörkret.








Stillbilder i mörker (7/10)

G2s kamera presterar även rätt så bra i mörker, men här är den (ännu) inte helt lika övertygande. Det som stör mig här är att kameran ofta behöver en väldigt lång tid för att fokusera. Detta gäller även om man väljer manuellt fokus. Så den där härliga möjligheten att instantly kunna ta ett foto försvinner så fort det är mörkt. När kameran sedan har hunnit med fokuseringen, så blir fotografierna ofta mycket bra – särskild om man väljer ’Natt’-läget. Detta gäller om man tar bilder med blixt (som orkar att ljusa upp närliggande motiv hyggligt bra) men också om man har blixten avstängd. Det är imponerande att man med den här kameran kan göra nattbilder med väldigt lite grynighet. Förmodligen har även detta att göra med OiS. Överlag tycker jag att kameran levererar riktigt bra mörkerbilder, men det blir poängavdrag för den långsamma fokuseringen. Jag har läst att den koreanska varianten av LG G2 redan har fått en mjukvaruppdatering som sägs fixa detta fokuserings-problem. Jag hoppas att den snart också kommer till oss. Frontkameran Jag anser att kvalitén av en mobils frontkamera inte är särskild viktig. Själv använder jag frontkameran bara för videosamtal via Skype och kanske ibland för att skicka iväg ett mycket komprimerad självporträtt via MMS. I dessa användningsområden spelar det ingen större roll hur pass bra frontkameran är. Med detta sagt vill jag ändå säga att jag blev positivt överraskad över den förhållandevis goda bildkvalitën som G2s frontkamera levererar. Under ljusa förhållanden blir det faktiskt riktigt trevliga bilder. I mörker kämpar frontkameran lite mer för att få till skärpa och en trevlig färbalans, men resultaten blir fortsatt ändå helt okay. Jämfört med andra frontkameror är denna riktigt bra.






Video-inspelning (7/10)

Jag har inte testat video-kamera-funktionen helt lika mycket, men jag vågar ändå uttala mig om video-funktionen. Jag tycker att video-kvalitén blir mycket bra under dagsljus: då fungerar auto-fokus för det mesta bra och skakigheten brukar vara mycket begränsad. Även ljudkvalitén är bra jämfört med andra mobilkameror (men inte verkligen bra jämfört med riktiga video-kameror). En annan historia är det i mörker. Här plågas G2s videokamera av fokuseringsproblem. Den verkar aldrig kunna bestämma sig hur den ska fokusera (fokuseringen hoppar omkring, så att säga), vilket gör att videokvalitén inte blir sådär jätte bra när man filmar på natten.


Totalbetyg (8/10) 

I mina ögon har LG G2 en utmärkt mobilkamera. För att vara just en mobilkamera ger den enastående resultat vid fotografering och filmande i dagsljus. Stillbildskvalitén är också väldigt bra i mörker, men tyvärr fungerar fokuseringen ännu inte helt som den ska under mörka förhållanden. Lyckligtvis verkar detta bara vara ett mjukvaruproblem och kommer att kunna åtgärdas genom en mjukvaruuppdatering. Jag hoppas att denna uppdatering kommer snart och ser framemot att även ge kameran ett absolut toppbetyg när mörker-fokuserings-buggen är fixad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar