lördag 19 oktober 2013

QuickWindow-skalet: Toppen om du inte är neurotisk

För tre dagar sedan trillade också LG G2s QuickWindow case ner i min brevlåda. Jag fick den svarta varianten som väldigt bra passar ihop med min svarta G2.

QuickWindow-skalet är ett s.k. flip cover som dessutom har ett litet fönster på framsidan. Genom detta fönster kan man bl a se klockan med vädret, navigera i musikapppen och t.o.m. svara på samtal. Allt detta kan man alltså göra utan att öppna skalet. Och det är nog också vitsen med sådana flip skal med fönster - att man snabbt kan komma åt vissa basfunktioner utan att behöva öppna skalet - samtidigt som man ändå har ett skal på som ger skärmen och själva mobilen ett visst skydd. Denna lösning - flip skal med fönster - utvecklades såvitt jag vet först av Samsung med deras s.k. S-view-skal. LGs QuickWindow skal påminner mycket om Samsungs S-view-cover, men det finn också vissa skillnader.

Den svarta varianten är i mina ögon mycket snygg och den bidrar inte med mycket extra bulk eller vikt. Jag gillar att framsidan har en fin textilliknande textur och att telefonen knappt blir större när man har skalet på. Jag tycker också om att skärmen tänds respektive släcks automatiskt när man öppnar respektive stänger skalet. Man behöver alltså inte ens dubbelknacka för detta när skalet är på. Sjyst!

Jag tycker också att det är trevligt att snabbt kunna se på tid och väder genom en dubbelknackning i fönstret. Att kunna byta låt osv. i musikspelaren är också najs. Riktigt härlig är möjligheten att kunna svara på samtalet i fönstret och att också kunna föra telefonsamtal utan att öppna skalet. Det senare är möjligt tack vare ett litet hål  i skalet vid telefonhögtalaren. Ett annat litet hål gör möjligt att man även med stängt skal kan se alla LED-notifieringar.

Jag är för det mesta riktigt nöjd med detta skal, men det finns ändå två saker som jag kan störa mig på lite grann. För det ena hade jag önskat mig att det skulle sitta något skärmskyddande plast i fönstret (som det till exempel gör i Samsungs S-view-cover). Fönstret hos QuickView-cover är alltså ihålig vilket gör en små-neurotisk människa som mig - som vill skydda hela skärmen - lite nervös. För det andra hade det varit toppen om man kunde använda fler appar i QuickWindow. Jag för min del skulle främst vilja se QuickWindow-support för Spotify. Jag hoppas och jag är optimistisk att LG kommer att utöka QuickWindows användningsmöjligheter med en framtida mjukvaruuppdatering.

Sammanfattningsvis menar jag att LGs officiella QuickWindow-skal är ett riktigt fint tillbehör. Den är i mina ögon inte helt perfekt, men den är helt klart en fin och smidig lösning för användare som gillar flip skal.

Betyg: 8/10

2 kommentarer:

  1. Köpte det också. Väldigt snyggt. Men tyvärr så tycker jag den inte är jättepraktiskt.
    Som du tar upp så är den oskyddad i fönstret! Sen om man skulle tappa den, är det inget som säger att "flipen" inte öppnar upp sig och lägger sig med rutan ner!!

    Där till tyckte jag det var störigt att skalet inte helt stängdes. Kanske ger sig med tiden?!
    Tycker oxå att "flipen" är lite i vägen när man ska till telefonen!

    Jag kommer byta ut mitt skal, mot en fodralficka! Bättre skyddat och när jag väl använder mobilen så inget störigt ivägen!

    Mina tankar :)

    SvaraRadera
  2. Hej Johan, tack för din kommentar! Glappet försvinner väldigt lätt om man böjer locket fram och tillbaks (lite extra kraftigt) ca 20 gånger. Om man inte gör det, så ger det sig med tiden - det är åtminstone det som har hört från flera användare på Swedroid resp. xda.

    SvaraRadera